Canvis en els hábits de gran consum en els últims 50 anys.

Arrel d’un video que he re-trobat, sobre un reportatge fet per TV3 sobre l’estudi que vam realitzar sobre els “canvis en els hábits de gran consum en els últims 50 anys” per Caprabo, avui penjaré les principals conclusions extretes i el video citat.

El video: http://www.324.cat/video/1353929

 

CONCLUSIONS:

De la família de 3 generacions a la parella sense fills.

Passem d’una llar habitada per 3 generacions, a gent vivint sola, o parelles sense fills, destacant els anomenats singles i els dinkis. La mitjana de fills és només d’1,32 i generalment, convivint 2 generacions màxim per llar.

De la mestressa de casa, al repartiment de rols.

La dona depenia de l’home, legalment i econòmicament. S’encarregava de tots els assumptes de la llar. L’home mai comprava alimentació. Amb la incorporació de la dona al món laboral, comencen a repartir-se els rols, tot i que al voltant del 80% de compres d’alimentació les segueix realitzant la dona.

 

De l’escassedat, al consum simbòlic:

Hem passat d’un consum alimentari caracteritzat per l’escassedat i on cobríem únicament, necessitats bàsiques, a consumir una gran varietat de productes, sense dificultats per accedir-hi. Molts productors i distribuïdors han de posar els seus esforços més que en la producció, en la venta i els productes, que han d’adoptar nous significats fent que comprem molt més que el producte físic

 

Del menú repetitiu, a la varietat.

Tot i que el 1959 es menjava el que considerem la base de la dieta mediterrània, amb productes frescos i de temporada, la dieta era més pobre en proteïnes i calories. Es repetien molts cops els mateixos plats. Actualment, quan mengem ens preocupem més de la salut i la varietat.

De les necessitats bàsiques, al consum superflu.

El 1959, el 55% de la despesa estava destinada a l’alimentació. En proporció amb els sous que hi havien, molts productes costaven més del triple que en l’actualitat. Ara gastem més en la llar, o en lleure, que en el menjar que al 2007, només representa el 14,2% de la despesa.

De l’autoaprovisionament i el granel, al supermercat.

Pràctiques com l’autoaprovisionament, els venedors ambulants d’aliments, o certs tipus de comerç fragmentaris com les vaqueries, pràcticament han desaparegut. L’aparició dels supermercats va aportar als consumidors una major varietat de productes a un preu més reduït. La venta a granel, el sistema més habituals de comercialització dels ultramarins, va donar pas a l’autoservei. Actualement, comprar es fa més fàcil, ràpid i net.

 

De la fresquera, al congelador ple.

La nevera també ajuda a canviar la nostra manera de compra, ja que el fet de no poder conservar els productes, augmentava la freqüència de compra.

De matinar per omplir el cabàs, a sortir ràpid de la feina per omplir el carretó.

Els horaris sempre han girat al voltant de les activitats de la dona: als anys 50, que                 s’havia d’encarregar de la llar, anava a comprar a primera hora del matí. Actualment, al treballar fora de casa, compra a última hora del matí o de la tarda. També s’ha reduït el temps invertit en l’acte de compra i en cuinar.

De la proximitat, al valor afegit.

Abans pràcticament no s’oferia cap servei complementari. Es triava el comerç per proximitat, per preu i per la relació amb els venedors. Actualment, tot i que la proximitat i el preu són fonamentals, el consumidor cerca valor afegit als comerços i productes.

Tornem a uns hàbits de compra més racionals i responsables.

Arran de la conjuntura econòmica actual, el consumidor sembla tornar a uns hàbits de consum més racionals i responsables, fent compres més petites, amb menys productes superflus i recuperant pràctiques com la llista de la compra. Això augura un bon futur per al model de supermercats de proximitat.

 

 

Aparicions en els mitjans de comunicació:

 

Reportatge a la revista de les cambres de comerç (Juliol-Agost 2009), sobre l’evolució dels habits de compra.

http://www.cambragirona.cat/pdf/grups67_1.pdf

 

 

Informe Caprabo i crisi: A informativos.net, torno.com, caprabo.es…

2 Entrevistes a la cadena SER  amb Angels Barceló 08-07-09 i 05-07-09

Entrevista en directe per Catalunya Informació 06-07-09

Entrevista als matins de Catalunya Radio 06-07-09

Entrevista a radio Sabadell 13-07-09

Entrevista a Radio el Prat 16-07-09

Entrevista a Rac1 11-07-09

 

Aparició a 18 diaris (entre ells La Vanguardia, El periódico, El país, El mundo, ABC, diari Ara)  i 32 revistes.

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s