El postconsumidor

El post consumidor: Cansats de consumir?

EL CONSUMIDOR SATURAT.

“Yo no soy tonto” (Media Market)

Me’n vaig de rebaixes que no tinc res per posar-me aquest estiu”, “Vols aquesta peça de roba, que ni l’he estrenat i potser a tu t’anirà bé”, o “Em sento fatal pel que m’he gastat, però segur que a les properes rebaixes torno a fer el mateix”. Masses vegades hem sentit aquest tipus d’afirmacions i sembla que tot i les dificultats econòmiques es seguiran repetint, o no.

Tot i la situació econòmica, seguim mantenint molts d’aquests patrons de consum impulsiu, ho mostren dades com que el 54,6% dels consumidors declaren que “estalvien pel que volen”. (TNS Worldpanel, 2010), o que en una enquesta a peu de carrer, durant les rebaixes d’hivern del 2011, el 37% dels consumidors admetien haver gastat més del previst.

Revisant diversos estudis publicats a principis de l’actual situació econòmica, entre el 2008 i el 2009, s’afirmava que entre el 40 i el 60% dels consumidors espanyols, volien recuperar els seus hàbits de consum “normals” un cop superada la  crisis. Però el primer que cal preguntar-nos és si aquells hàbits de consum tant poc reflexius i malbaratadors, que havíem normalitzat, realment eren sostenibles i “normals”, o realment els canvis que estem fent actualment són una forma més responsable i segura de consumir.

3 anys després d’aquests estudis, tot és diferent. La greu situació econòmica amb més d’un 20% de la població traspassant el llindar de la pobresa i gairebé una quarta part del país a l’atur, fa que circumstancialment, s’hagin hagut de canviar molts hàbits de consum. Així s’ha popularitzat el terme smarshopper, un consumidor sorgit d’internet i la crisis, que administra de forma més conscient el seu pressupost i que tant bé reflectia l’eslògan “yo no soy tonto”.

Hem passat d’un consum gairebé patològic, altament insostenible, on es premiaven valors basats en l’hedonisme i  els capricis, a valorar l’estalvi, la planificació i una major racionalitat en el consumit per gran part de la població.

Aquesta nova forma de consumir ha estat la més visible, al ser el canvi més majoritari i explicat pels mitjans de comunicació, però el consumidor actual (o post consumidor), ja no només es caracteritza per no omplir tant la cistella de compra, o cercar opcions més econòmiques; també s’està imposant un important canvi de valors en el  nostre país.

EL POSTCONSUMIDOR:

“A pesar de sus armas de seducción masiva, estamos despertando” (Pancarta del 15-M)

Aquesta època de bonança fictícia, ha fet que alguns ciutadans consumissin fins i tot més del que pretenien; el crèdit fàcil i un entorn que convidava a gaudir de la “festa” de les vaques grasses va fer que els actes reflexius s’allunyessin dels nostres hàbits de consum i les nostres llars s’omplissin d’objectes oblidats. Dades com que als Estats Units, el 95% del comprat acaba a la brossa en només 6 mesos, mostra un sistema de consum bulímic i saturat. Un cop vam cobrir les necessitats bàsiques, vam equipar les llars, va iniciar-se un  consum individualitzat (ordenadors portàtils, mp3, tablets…). Tot i aquests nous hàbits, hi ha un gran nombre de ciutadans que comencen a estar cansats i prefereixen altres tipus de consum.

Com mostrava el recent estudi presentat per Creafutur/ ESADE, titulat “Informe Outlock 2012”, als països europeus que estan millor econòmicament, com Alemanya i Suècia, es dóna un tipus de consum on es valora més l’usar que el posseir. Aquests consumidors, prefereixen compaginar creixement amb sostenibilitat i prenen força valors com la cerca de seguretat, solidaritat, o la sostenibilitat. Un exemple d’aquesta diferència de valors el podem veure en el consum de productes d’alimentació ecològics; a l’Estat Espanyol el seu consum es situa al voltant del 0,5% (2010), mentre que a Dinamarca la xifra es multiplica per 14; amb xifres tant sorprenents com que 1/3 de la llet consumida, és d’origen ecològic (Copenhage Post, 2012).

Això sembla indicar, que està arribant l’anomenat post consumidor,  tot i que els valors del nostre país, sempre s’han basat més  en l’ostentació, sent molt “marquistes”.  Els països de tradició catòlica, com Espanya o Itàlia, sempre han valorat molt la imatge externa i han  liderat el consum i producció de disseny en categories com la moda. Aquest nou perfil de consumidor, més centrat en el ser que el tenir, s’està apropant, ja sigui degut a que és una conducta que es veu en altres països i en molts ciutadans del nostre, com degut a les circumstàncies econòmiques.

Com s’està veient des de fa més d’un any, s’està materialitzant el descontent i esgotament de molts ciutadans, en front del sistema econòmic actual. La gent està indignada i amb raó. El camí natural de la indignació, com a emoció social, és portar-nos a l’acció, així cada cop veurem més comportaments de consum adreçats a la cooperació, sostenibilitat, o boicots a certes marques, entre d’altres. Com deia en una pancarta dels “indignats”: “tot i les seves “armes de seducció massiva, estem despertant”.

 

 

CONSUM CONSCIENT:

“Consumir menos, vivir mejor” (Toni Lodeiro, 2008)

El consum impulsiu, i pels més desafortunats compulsiu, no ens fa feliços. S’ha demostrat científicament, que tenir tantes opcions per escollir, com ens aporta l’actual societat de consum, ens satura el sistema motivacional. Contínuament hem d’estar prenent decisions de consum, i això a mitjà termini ens dóna més motius per ser infeliços, que per la felicitat. Si sabem llegir entre línies, podem intuir el canvi de rumb que molts comerços han de prendre.

És el moment del consum conscient. Utilitzo el terme “conscient”, enlloc de “responsable”, perquè els ciutadans no hem de ser els responsables únics del nostre tipus de consum i les conseqüències derivades d’aquest. L’únic  que podem aportar, és una major consciència en els nostres actes de compra, al triar opcions més sostenibles i justes per totes les parts de la cadena productiva; i aquesta sostenibilitat generalment, no passa pel miratge del low cost, que és una forma de seguir amb el vell paradigma del consum sense fons. Al contrari, hem de saber on triar, si necessitem, o no,  consumir, inclús estar disposats a gastar més, per productes amb una menor obsolescència i amb garantia de qualitat.

El Consum sostenible i la protecció del medi ambient son necessitats primordials, si volem deixar alguna herència a mig termini a les futures/presents generacions, potser per això s’ha passat de ser una tendència a una exigència per part d’alguns consumidors.

 

COM TRACTAR AL CONSUMIDOR ACTUAL?

“De l’smartshopper, al consumidor conscient”

Hem d’aprendre a consumir, menys  per viure millor, tal com titula el seu llibre en Toni Lodeiro (“consumir menos, vivir mejor”, 2008) un manual carregat d’alternatives per un consum conscient. Tot i que això pot ser negatiu per a una part del sector del comerç, hem de ser capaços de re-inventar-nos i poder oferir més experiències que productes físics, a més d’aportar opcions més sostenibles i amb un major valor afegit.

Fa massa temps que la relació producció-consum és desigual, que molts comerços es converteixen en magatzems d’stocks, que els consumidors no volen i potser mai han volgut. L’obsolescència dels productes és cada cop més veloç, per tant, és necessari sortir del nostre cau i preguntar-li què vol al consumidor. Un “post-consumidor”, amb uns hàbits més racionals i més conscient de les seves eleccions i opcions de consum. Afortunadament, fa temps que apareixen moltes pràctiques enfocades al compartir, llogar productes, viure experiències, fer-s’ho un mateix, personalitzar, apostar per la sostenibilitat… que també ens cobreixen les necessitats de consum i el més important, ens fan ser i sentir, abans que tenir.

Albert Vinyals Ros (13/07/2012)

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s