Fins als Cyber mondays del Black friday

Long Island (Nova York), 27 de novembre de 2008, 21 h de la tarda.

A la porta dels grans magatzems Wal-Mart comença a reunir-se gent esperant l’anhelat “Black friday”. Alguns d’aquests consumidors han fet el sopar d’acció de gràcies, de pressa i corrent per ser els primers a entrar a comprar. Durant la nit es va sumant gent, tal com ocorre a tants centres comercials d’Estats Units. A les 3.30 h de la matinada, ja són 2.000 persones cada cop més nervioses, fins que 5 minuts abans de les 5 de la matinada, hora que s’obria el centre (!), 200 persones s’abraonen sobre les portes, que protegeixen 10 treballadors.

La massa de compradors passa per sobre dels treballadors, enduent-se pel davant la vida d’un home de 34 anys, contractat per l’ocasió i deixant a 4 ferits; entre ells, una jove embarassada de 8 mesos. Aquesta i altres desgràcies sobre el Black friday poden trobar-se al mMuertos black fridayacabre comptador de víctimes “Black Friday count”.

No són molt comuns els finals tan tràgics del Black friday, “només” van a una mitja d’un mort per any, però la bogeria desencadenada per aquesta festivitat comercial als EEUA, és tal que si cerqueu “Black fridays fights” al Youtube, podeu trobar milers de vídeos de gent barallant-se per un producte en descompte, arribant a l’absurd d’una batalla campal per unes tovalloles de menys de 2 dòlars. El simple fet de passar la nit sense dormir, com si d’un concert dels Rolling Stones es tractés, ja ens sembla absolutament desgavellat

El perquè el divendres posterior al dia d’Acció de Gràcies hagi triomfat com un bon dia per fer rebaixes als Estats Units és per pura lògica. Els serveix per a oxigenar les vendes. Aquell cap de setmana és l’únic pont que es fa a la majoria d’estats dels EUA i és el dia posterior a que gran part de la població s’hagi desplaçat per trobar-se amb els seus familiars: fent grans menjars, estrenant vestits, inclús molts d’ells, celebrant-ho amb regals. També aprofiten aquest pont festiu per fer les compres de Nadal, però com que ja han gastat molt, és difícil fer grans despeses. Per això, des de fa uns 15 anys s’ha normalitzat el costum d’oferir descomptes aquell divendres, els quals a partir de l’any 2005, l’han convertit en el principal dia de més vendes de tot l’any.

Aquí va arribar tímidament cap al 2009 i “de sobte” aquest 2015 ens hem convertit en el tercer país d’Europa, després d’Anglaterra i Romania (!) on més ha quallat. Això ha estat sobretot pel nostre caràcter gregari i per la fixació que tenim des dels inicis de la crisi, de comprar-ho tot rebaixat.

Expert comportament consumidor entrevista. Albert Vinyals

Entrevista a Catalunya Radio

De moment, el nostre Black friday només pot traduir-se en un bombardeig constant als mitjans de comunicació, amb molts experts parlant-ne, entre els quals m’incloc (“No ho sé” a RAC1 i “La tribu” a Catalunya Ràdio) i amb un augment de les vendes online i en alguna dada puntual de creixement a les grans companyies, com l’augment d’un 40% de vendes al centre de Barcelona, respecte a l’any anterior. Tot i això, no ha estat un creixement generalitzat, en molts eixos comercials, pràcticament no ha tingut incidència.

 

Per què ha triomfat el Black Friday?

Principalment ha triomfat perquè n’hem parlat fins a la sacietat i al ser “animals socials”, si una conducta es normalitza per pressió grupal, l’acabem adoptant com a hàbit.

A més, és una acció que ens beneficia, ja que ens permet sentir que “guanyem” amb un preu més baix (encara que no sempre siguin reals les rebaixes). Els consumiBlack friday estafasdors que no parteixen d’un consum sostenible, que són la majoria, solen basar les seves compres en el que anomenem el CRUP (Comoditat, Rapidesa, Utilitat i Preu) i aquestes promocions ho compleixen tot. És còmode, sobretot si comprem online i no hem de patir cues; comprar descomptes on-line també és Ràpid; els descomptes ens beneficien, per tant ens són Útils i finalment, el Preu és atractiu, ja que percebre que estem estalviant fa sentir-nos millor comprant.

 

Per què als comerciants de proximitat els pot afectar negativament el Black friday?

El principal inconvenient al nostre país és que aquesta festivitat comercial coincideix amb l’inici de la campanya de Nadal, que de mitja, suposa el 20% de la facturació anual del sector del comerç i fer-ne unes rebaixes prèvies els pot fer desplomar els marges de benefici.

Tal com hem vist a l’ESCO, l’Enquesta sobre la Salud del Comerç, realitzada per ESCODI, les vendes durant el 2014 van pujar pel 43% dels comerciants, el que podria semblar una dada excel·lent. El problema és que el marge comercial, només va créixer per l’11% d’ells i en canvi va baixar pel 33%.

El consumidor s’està acostumant a comprar sempre rebaixat: low cost, outlets… i això mina els beneficis de les empreses. A més, ens adaptem a aquests descomptes permanents, per tant, si no els augmentem, acaben per no tenir cap efecte en la ment del consumidor.

A això, cal sumar-hi l’error que en comptes de ser només un “friday”, es converteix en tota una setmana de descomptes. La conseqüència serà que en molts productes, si no hi ha descomptes, no es comprarà. Per aquesta raó, tal com hem vist a l’ESCO, les rebaixes d’hivern també estan perdent força pel consumidor. El fet que només el 33% dels enquestats les comencessin després de reis, ajuda a que deixin de tenir sentit.

ESCO enquesta salud comerç escodi

Així, aquesta política de descomptes permanents afectarà les vendes de nadal i a les rebaixes de gener, que cada cop tenen menys força d’atracció.

I encara falten per arribar el Brown thursday, que són les rebaixes prèvies al dia d’acció de Gràcies, el Cyber Monday, que encara no ha agafat embranzida, o el Super Saturday, que segueix sent un bon dia de vendes nadalenques, però aquí encara no l’hem batejat i li seguim dient “últim dissabte abans de nadal”.

En resum, el Black friday ens està servint per aprendre el nom dels dies en anglès, però bromes a part, a la llarga pot acabar sent molt perjudicial per les Pymes que representen el 99% de les empreses Espanyoles, les quals estan perdent l’important marge de benefici que representen les vendes al Nadal.

Albert Vinyals. 11-12-15

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s